d. 14. november havde vi til opgave at lave vores eget digitale spil, men først skulle vi i grupper snakke om vores holdninger til netop dette emne. Jeg var i en gruppe bestående af fire piger, hvor vores alder nok ligger i et gennemsnit af 27 år, og vi blev hurtigt enige om, at i vores generation spillede man nok ikke så meget, og slet ikke når man var en pige.
Mit forhold til digitale spil er meget splittet, på den ene side mener jeg at det er godt at børn får lov til at spille, da det kan fremme deres fantasi og læring, men på den anden side har man jo også sine fordomme om, at børnene hurtigt kan blive stillesidende, at de simpelthen bliver dovne, fordi de spiller for meget computerspil.
Da vi havde snakket om vores problemstillinger ved dette emne,skulle vi prøve at lave vores eget digitale spil. Vi valgte at bruge hjemmesiden gameglobe, hvor vi hurtigt kom igang med at lave "vores verden" med palmer, vand og solskin, vi nåede desværre ikke meget længere end det, da deres server gik ned, men vi vil arbejde videre med dette en anden dag.
Vi fik til lektie at lave vores spilanalyse om et valgfrit spil. Analysen skulle ligges op her:
Hvad er jeres umiddelbare oplevelse af spillet?
Wii bowling, det er et sjovt spil, hvor man også er aktiv, og så er det lavet til en bred aldersgruppe, både for store og for små.
Hvordan var det at være en gruppe om spillet?
Det var meget hyggeligt, når man spiller flere, kan man også konkurrere, og hvem gør ikke det, bare en lille smule når man spiller?
Udvælg nu ét af spillene og gå mere analytisk til værks i fht. hvordan, de forskellige elementer i gameplay indvirker den samlede spiloplevelse:
Wii bowling er lavet forholdvis godt grafisk, der er selvfølgelig kommet noget pænere på markedet nu om dage, end da Wii udkom med deres. Men jeg synes stadig at det er et sjovt og hyggeligt spil, også for fordi man både kan spille som single player og som multi player, hvor man netop får denne her følelse af at man næsten står i en rigtig bowlinghal og konkurrerer.
Beskriv genre og spilstrukturen (mål/delmål - forhindringer - ressourcer - konsekvens)
Wii bowling er et konkurrence spil, hvad enten det er mod modstandere eller en selv. Det handler om at vælte flest kegler, og derved at få flest point.
Første gang man spiller det, er det svært at finde ud af, hvordan man skyder helt rigtigt, så man ikke smider kuglen ud i kanten, hvilket kan være en forhindring. De redskaber man skal bruge for at kunne spille spillet er; Wii spille-konsollen, og fjernbetjeningen til denne.
Hvilke virkemidler her særlig betydning for spiloplevelsen (perspektiv, fortælling, tid, grafik, lyd, positionering m.v. - se forrige slides derom)
Der er lyd på, der bliver klappet af en når man rammer kegler, råbt "strike" når man laver en strike, og sukket hvis man intet rammer. Perspektivet er meget skiftende, men man følger for det meste kuglens bane. Det er også en meget sjov detalje, at hvis man ikke får sluppet kuglen tids nok, så falder den bagud mod de andre deltagere i spillet.
Forhold jer til spillet i forhold til en pædagogisk praksis - hvilke kompetencer kan spillet fx understøtte hos spilleren?
Jeg ville mene at hvis man spillede sammen flere børn, så ville dette kunne danne nogle relationer mellem børnene, og så er det jo også både underholdning og en konkurrence.
Her er der lige et link til en video af spillet:
Wii bowling
Ingen kommentarer:
Send en kommentar