tirsdag den 17. november 2015

Programmering

Vi har i dag arbejdet med programmering.
Programmering er en væsentlig faktor for at forstå hvordan de enkelte apps/programmer hænger sammen og fungerer.
Børn, der endnu ikke er fyldt et år, kan betjene diverse medier (tablets, iPads, telefoner, computere osv.), og ved at have en viden om hvordan programmering fungerer, kan man her få indsigt i hvad formålet med den enkelte App egentligt er.


Vi har arbejdet med App'en "ScratchJr", som er en programmeringsapp til småbørn. I denne App, kan man, ved hjælp af App'ens funktioner, selv programmere en App, eller spil. App'en er let tilgængelig, da programmeringskoderne er illustreret ved hjælp af ikoner.


App'ens opsætning med ikoner
Vores færdige produkt endte med at have tre verdener, hvorpå det gik ud på at finde en skat.
Den blå figur igangsætter krappen, når disse støder ind i hinanden.

Karppen skal her finde skatten i form af en stjerne

Når krappen berører stjernen, aktiveres den sidste "verden", hvor der her bliver fejret en sejr



Efterfølgende blev vi bedt om at arbejde med hjemmesiden www.scratch.mit.edu, hvor der her er flere funktioner at arbejde med.
Vores produkt kan ses her.
Vi havde problemer med at lave et scoreboard samt en funktion, der gjorde at spillet endte,  når de faldende genstande ramte de styrende figurer. Vi har lavet spillet således, at det kan spilles af to på samme tid. Den ene figur styres til højre med tasten "d", til venstre med tasten "a" og skyder med tasten "w". Det samme gør sig gældende for den anden figur, her er det dog piletasterne, der styrer højre og venstre retning og piltasten op, der affyrer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar