Der vil blive skrevet de sidste detaljer, når vi har fået et større indblik i institutionen og dets mediekulter.
Den didaktiske relationsmodel |
Foruden de seks punkter, har vi desuden tilføjet punktet "tegn". Under tegn, skal her placeres de "tegn" vi forventer, at børnene vil forevise såfremt de får udbytte fra processen.
Indhold og målsætning
Projektet består af en audiowalk, hvor børnene vil filme deres mest betydningsfulde steder, og samtidig begrunde valget af netop dette sted. Dette vil foregå ud fra børnenes synsvinkel.
Vi forestiller os, at børnene vil bruge en iPad til at udfærdige denne aktivitet.
Målet med dette projekt er, at få den pågældende institution til at bruge medier oftere i deres hverdag, da dette ikke er en aktivitet institutionen bruger ret ofte, og derfor ingen erfaring med medieleg har.
Vi forestiller os, at børnene vil bruge en iPad til at udfærdige denne aktivitet.
Målet med dette projekt er, at få den pågældende institution til at bruge medier oftere i deres hverdag, da dette ikke er en aktivitet institutionen bruger ret ofte, og derfor ingen erfaring med medieleg har.
Læringsforudsætninger
Projektet vil blive udarbejdet i en børnehavegruppe, med aldersgruppen omkring 4-5 år. I denne aldersgruppe finder barnet leg interessant, og ser op til andre personer. Derfor er det vigtigt at gøre læringen til leg, for at fange barnets opmærksomhed, og vedligeholde dets interesse. Barnet skal have lov til at tage ansvar, i form af forskellige aktiviteter. Dette vil udvikle barnet til at få mere selvtillid, og vil derfor få det lettere ved at færdiggøre et projekt.
Hvis barnet får lov til at tage nogle beslutninger og får mere ansvar i forskellige situationer, da vil barnet udvikle selvtillid. Dette vil højst sandsynligt føre til, at barnet også tager initiativer fremadrettet - hvorimod hvis selvtilliden ikke er tilstede, vil barnet ikke tage egne initiativer, men derimod overlade beslutningerne til andre, i frygt om at man selv gør noget forkert.
Hvis barnet får lov til at tage nogle beslutninger og får mere ansvar i forskellige situationer, da vil barnet udvikle selvtillid. Dette vil højst sandsynligt føre til, at barnet også tager initiativer fremadrettet - hvorimod hvis selvtilliden ikke er tilstede, vil barnet ikke tage egne initiativer, men derimod overlade beslutningerne til andre, i frygt om at man selv gør noget forkert.
Rammefaktorer
Børnehuset Drivhuset har de fornødne forhold til udfærdigelsen af projektet. Det er en rummelig institutionen, med et stort, afskærmet udendørsareal, der gør at børnene frit kan løbe udendørs for at lege. Derudover er institutionen bygget i ét plan, så der er ingen trapper, hvilket er godt for den tilhørende vuggestue.
Da Børnehuset Drivhuset er lokaliseret i en tidligere asyllejr, betyder dette at institutionen er bygget i én lang gang, hvor vuggestuen er placeret i den ene ende, og børnehaven i den anden.
Da Børnehuset Drivhuset er lokaliseret i en tidligere asyllejr, betyder dette at institutionen er bygget i én lang gang, hvor vuggestuen er placeret i den ene ende, og børnehaven i den anden.
Læreprocesser
Det fælles tredje; relationen mellem barn - barn og barn- voksen.
Ved at børnene fortæller om deres favoritsteder i institutionen, kan de ansatte forbedre omgivelserne for denne, eller at have et ståsted for en relations dannelse til barnet.
Ved at børnene fortæller om deres favoritsteder i institutionen, kan de ansatte forbedre omgivelserne for denne, eller at have et ståsted for en relations dannelse til barnet.
En læreproces omhandler det, at kunne erkende og erfarer noget nyt.
En æstetisk læreproces er en proces man gennemgår gennem en æstetisk aktivitet, og derfor oftest kommer til udtryk via et andet sprog end det referentielt verbale, hvilket gør denne form for læresproces kompliceret at give en klar beskrivelse af. Den æstetiske læringsmåde kan afbildes ved forskellige karakteristika. Den er sanselig, kropslig og helhedsorienteret. Den opererer med følelser. Den omdanner det ulige og beskadige indtryk til helheder. Den skabes i et samspil mellem individer og kulturformer.
I de æstetiske processer spiller engagementet og lysten til at eksperimentere en betydende rolle. Det forklarede, objektive og rationelle vil i nogle sammenhænge afvige til fordel for det subjektive og ikke-rationelle, hvilket på et kognitivt plan betyder, at der udvikles andre typer af tænkning.
En æstetisk læreproces er en proces man gennemgår gennem en æstetisk aktivitet, og derfor oftest kommer til udtryk via et andet sprog end det referentielt verbale, hvilket gør denne form for læresproces kompliceret at give en klar beskrivelse af. Den æstetiske læringsmåde kan afbildes ved forskellige karakteristika. Den er sanselig, kropslig og helhedsorienteret. Den opererer med følelser. Den omdanner det ulige og beskadige indtryk til helheder. Den skabes i et samspil mellem individer og kulturformer.
I de æstetiske processer spiller engagementet og lysten til at eksperimentere en betydende rolle. Det forklarede, objektive og rationelle vil i nogle sammenhænge afvige til fordel for det subjektive og ikke-rationelle, hvilket på et kognitivt plan betyder, at der udvikles andre typer af tænkning.
Tegn
Hvis man skal forudse hvilke tegn børnene kunne vise, ville det eksempelvis være ukoncentration, da børn i den opererende alder (4-5 år) let kan blive distraherede.
Vurdering
Vurderingen af forløbet vil være op til de pågældende pædagoger, udfra de tegn de mener at børnene vil vise under processen. Dette punkt er derfor kompliceret at udfylde, da dette projekt kun er hypotetisk baseret.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar