Den didaktiske relationsmodel (Hiim og Hippe)
Find brugerforståelse. Eksempelvis sansestimuli -> kun relevant viden.
Kasseret projekt -> bruges i forhold til erfaringer (eksempelvis mangel på koncentration).
Brugere med forskellige funktions-niveauer beskrives med stikkord, fremhæv kun det vigtigste!
Ved udførelse af en enkelt bruger; beskrives denne dog mere konkret.
Personlighed, humor, kemi etc. ej relevant i forhold til læringsforudsætningerne til opgavens udførelse.
Rammefaktorer
Rammer i institutionen - ikke individ præget!
Mål
Mål er perspektivviden. Mål for brugerens læring, eventuelt personlige mål.
Rettet mod en intention om læring!
Tegn
En operationalisering, eller konkretionalisering af ens mål.
Hvad kan være tegn på, at bruger(ne) opnår målene - stringens!
Indhold
Hvad er det konkret projektet omhandler?
Læreprocesser
Læringsteori -> Vygotskij, pædagogens rolle etc.
Pas på med for mange teorier (2 - maks. 3), da det bliver for opremsende.
Nævnes en teori, skal denne bruges ved analyse af empiri.
Stille teori/teoretikere op mod hinanden -> højne niveauet.
Vær opmærksom på "den røde tråd".
Vurdering/evaluering
Vær tro mod oprindelige mål - omformulér og opfind ikke nye.
Alle mål skal evalueres, også hvis disse ikke er opnået -> hvorfor/hvorfor ikke?
Gør ej brug af "mundtlige" formuleringer -> brug faglige begrundelser og formuleringer.
Er målene opnået; husk vurdering af tegn samt læreprocesser.
Generelt: Bruges/visualiseres en model, skal denne introduceres!
Referer til bøger, ej "ordnet.dk".
- Sig ikke "mediekulturen er nogenlunde" eller "ikke-eksisterende".Pas på med "din" og "man" formuleringer.
Læringsteori - eksempler
Eksperimenterende fællesskaber "pædagogens rolle"-> Som deltager; er i rummet, og er med i aktiviteten
-> Som mester; pædagogen har ansvaret for at formidle viden
-> Som guide; ansvar for at rammesætte forløbet, og sikre alles deltagelse
-> Som aktør; pædagogen deltager aktivt i aktiviteten "barn med børnene"
Medieleg
-> Medieleg som rolleleg inspireret og påvirket af konsumerende mediebrug
-> Medieleg, er leg med fortællinger; karakterer fra eksempelvis TV
-> Medieleg er leg foran en PC/tablet; børn i grupper, interaktion i rummet
Uformelle læreprocesser (Lotte Nyboe)
-> Digitale medier i fritiden; leger fordi man ikke kan "lade være", af lyst
-> Gennem brug af medier udvikles kundskaber og færdigheder
-> Den viden børnene får, udvikles til digitalekompetencer, som er nødvendige i nutidens samfund
Fotodokumentation (Mette Hannibal)
Tre tilgange til børns legekultur (Peter Mouritzen)
-> Kultur produceret til børn; uddannelseskultur, markedsorienteret underholdsningskultur
-> Kultur med børn; pædagogen igangsætter kulturelle forløb
-> Kultur af børn; vitser, skjul, rim/remser - børn egne udtryk og lege
John Dewey - erfaringspædagogik
-> "Learning by doing" - handlingsperspektivet
Jean Piaget- konstruktivisme
-> Læring er en individuel konstruktion, i mødet med omverdenen opbygges nye strukturer der dannes nye adfærdsformer, der giver grundlag for nye erfaringer.
-> Adaption = assimilation* og akkomodation*
*assimilation = viden man tager til sig; tilpasning
*akkomodation = viden man tager til sig, ved at ændre sin tankegang
Knud Illeris' læringsmodel
-> Læring er en samspilsproces mellem indhold og drivkraft/motivation.
-> Kompetenceudvikling kræver engagement, praksis/problem og refleksion deraf
Virksomhedsterio (Vygotskij)
-> Læring sker i zonen for nærmeste udvikling
Praksisfællesskaber (Jean Lave og Etienne Wenger)
-> Situeret læring og mesterlære; i et praksisfællesskab skabes et produkt gennem samarbejde, hvor deltagerne bidrager på forskellige niveauer
-> Deltagerne veksler mellem at være nyankomne med lave kompetencer, til større udvikling af disse
-> De væsentligste elementer i læringen ligger i netop den konkrete situation
Goffmann ser livet som en scene; vi går hele tiden og spiller rollespil - vi agerer/iscenesætter os selv -> identitet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar